Érdekes esetet mutat be a korrupcióellenes civil szervezet, a K-Monitor, amely más megvilágításba helyezi a Fidesz és az Európai Néppárt (EPP) közötti elvi konfliktusokat.
A magyar kormány beszállt az Európai Bizottság (EB) és Németország mellé, hogy megfellebbezze az Európai Bíróság döntését, amely szigorúbb légszennyezési korlátokat közé kényszeríti az autógyártókat.
A német dízel-botrány után az Európai Bizottság úgy döntött, hogy szigorít a nitrogén-oxid kibocsátás körülményein, és előírja, hogy a könnyen manipulálható laboratóriumi tesztek helyett a motorok valós közlekedési helyzetben produkált kibocsátását mérjék. A bizottság azonban az Euro 6-os motorok esetében felpuhította a szabályozást, és lehetővé tette, hogy ezek a motorok 2020-ig 110 százalékkal, illetve 2021-ig 50 százalékkal meghaladhassák a 80 mg/km nitrogén-oxid határértéket.
Ez ellen fellebbezett az Európai Bíróságon három nagyváros, Párizs, Madrid és Brüsszel önkormányzata, a bíróság pedig 2018 végén igazat is adott nekik. Az ítélet kimondja: a Bizottságnak 12 hónapja van módosítani a rendeleten, a három város az Euro 6-os motorral rendelkező autók forgalmát korlátozhatja saját hatáskörben, mivel azok határérték alatti kibocsátása nem garantált.
Ez nyilván nem túl előnyös az autógyártó nagyvállalatok számára, az EB fellebbezett is a döntés ellen, ehhez csatlakozott Németország – és Magyarország is.
„A kormány lépése igazi stréberségnek tűnik, mivel minden bizonnyal Magyarország nélkül is működött volna a fellebbezés. Az is beszédes, hogy az ügyben más jelentős autóiparral rendelkező országok (pl. Franciaország, Olaszország, Szlovákia) egyelőre nem fellebbeztek” – írja a K-Monitor.
Február 27-i sajtótájékoztatóján Szijjártó eldicsekedte:
„A Mercedes a közelmúltban köszönetét fejezte ki nekünk egyébként azért, hogy Magyarország benyújtotta a fellebbezést az Európai Bírósághoz, a nitrogén-oxid kibocsátási kvóták ambíciószintjének túlságos emelése ellen. Tehát van egy jó együttműködésünk.”
Magyarán tehát a magyar külügyér büszkén vállalta, hogy azért küzdenek, hogy az autóipari vállalatok könnyebben szennyezhessék a levegőt. A K-Monitor emlékeztet, hogy ezek a vállalatok az európai néppártok egyik legfontosabb anyagi támogatói.
A levegőbe kerülő nitrogén-oxidok 40 százaléka közlekedési eredetű és főként a nyári nagyvárosi szmog kialakulásáért felelős. Figyelembe véve a hazánkra jellemző problémákat – például, hogy minden hatodik magyar légszennyezés miatt hal meg korábban, és a forgalmas helyen élő, fővárosi gyermekek körében 33 százalékkal gyakoribb a légcsőhurut, 37 százalékkal több az allergiás és csaknem kétszer annyi az asztmás, mint vidéken – Szijjártó Péter álláspont nem tűnik túl felelősségteljesnek. Főleg úgy, hogy a kormány előszeretettel tetszeleg a magyar emberek érdekeinek védelmezőjeként.
(forrás: greenfo)
címlap: kanadaihirlap.com
írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: boldoguljerden@gmail.com
Követed már a Boldogulj Érden oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!