NAGY VIHAR ELŐTT A HAZAI JÁRMŰIPAR! Már több helyen 4 napos a munkahét
2019. június 01. írta: BoldogÉ

NAGY VIHAR ELŐTT A HAZAI JÁRMŰIPAR! Már több helyen 4 napos a munkahét

autogumigumiabroncsgyar.jpg

Több gyárban csökkentették a munkaidőt, nem pótolták a távozó dolgozókat, maximum vendégmunkásokat hoznak.

László Zoltánnal, a Vasas alelnökével készített interjút a Népszava, aki elmondta, hogy már májustól ők két járműipari üzemről tudnak, ami 4 napos munkahetet rendeltek el és már van aki tervezi bevezetni. Számos jármű- és fémipari cégnél létszámstop van, a megüresedett helyeket nem töltik fel, a lejáró határozott idejű szerződéseket nem hosszabbítják meg.

Ennél durvább, hogy csak április végén, egyik napról a másikra több mint kétezer kölcsönzött munkaerőtől váltak meg az autóipari, gépipari beszállítók.

A járműgyártásban, a fém- és gépiparban visszafogják a termelést: egyre több cég áll át az eddigi három műszakról kettőre, sok helyen megszüntették a hétvégi munkavégzést. Az autóiparban vagy az acélipari termékek esetében nemzetközi szinten is érződik a megtorpanás: a diesel-botrány, a Brexit, Donald Trump amerikai elnök vámháborúja együttesen nagy a bizonytalanságot okoz, most mindenki a kivárásra játszik.

Szeretnék azt gondolni, hogy átmeneti megtorpanásról van szó, és nem kell tartósan kevesebb munkaerő. Ezzel kapcsolatosan még nem végérvényesek a folyamatok, hiszen a cégek egyelőre nem elbocsátásokkal, hanem létszámstoppal vagy 4 napos munkahéttel reagáltak a visszaeső megrendelésekre. Az egyik, 4 napos munkahetet bevezető, több mint kétezer főt foglalkoztató cégnél egy meglehetősen előnytelen kilépési csomagot is felajánlottak a dolgozóknak, de kevesen éltek vele. A nagy létszámú kölcsönzött munkaerőtől való gyors megválás ugyanakkor egy komolyabb krachot is előrevetíthet – véli László Zoltán.

Felkészülhetnének az esetleges drasztikusabb változásra, ha a heti 4 napos munkarend mellé, az ötödik napon – munkaviszonyban, tehát fizetésért – képzéseken vegyenek részt a dolgozók. Ehhez állami akaratra és támogatásra is szükség volna, persze ilyenre Magyarországon még sohasem volt példa. Pedig ez Nyugat-Európában nem precedens nélküli az ilyen foglalkoztatás – mondja László Zoltán.

Mindeközben egyre több külföldi – ukrán, szerb, mongol – vendégmunkás, akik kiszolgáltatottabbak, nem ismerik a magyar jogszabályokat, nem lépnek be a szakszervezetekbe, ezért több mindenre rávehetők. Alapvetően a pénz kereset motiválja őket döntően, igaz ezzel letörik a hazai béreket, sőt az is előfordul, hogy a magyar kölcsönzött dolgozókat elbocsátják, a külföldi vendégmunkásokat viszont megtartják.

Tavaly már 61 ezer külföldi kért munkavállalási céllal tartózkodási engedélyt, a munkavállalási engedély nélkül a régióból, Ukrajnából vagy Szerbiából betölthető szakmák, munkakörök számát 119-re, a Magyarországon foglalkoztatható harmadik országbeli állampolgárok kvótáját 57 ezerre emelték. Elszállásolásukra egyre több munkásszálló épül vagy alakul át motelből, panzióból. A munkásszállók építéshez a jövőben a vállalkozások is segítséget kapnak majd.   

 

Itt léphetsz be a Boldogulj Érden Facebook csoportba, vagy írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: a boldoguljerden@gmail.com címre.

Követed már a Boldogulj Érden oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljerden.blog.hu/api/trackback/id/tr1214873780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.