ÉRDI FELHASZNÁLÓK: Így kérhetitek ki az adataitokat a Facebooktól és a Google-től, amelyekre a cégek vadásznak
2019. február 06. írta: Cseri Pali

ÉRDI FELHASZNÁLÓK: Így kérhetitek ki az adataitokat a Facebooktól és a Google-től, amelyekre a cégek vadásznak

face.jpg

Az uniós adatvédelmi rendelet, a GDPR érvénybe lépése után több cég is közzétette az eszközét, amivel a felhasználók letölthetik a róluk tárolt személyes adatokat.

Ugyan a szándék megvan a vállalatokban, de a megvalósítás hagy kívánnivalót maga után. A Google egy értelmezhetetlen adatmasszát biztosít, amitől az átlagfelhasználó szeme csillagokat szór. A Facebook ezzel szemben meglepően logikusan tálalja az információnkat, de ezeket egy helyre gyűjtve látni azért kicsit ijesztő, és elgondolkodtat azzal kapcsolatban, mennyi interakcióink szolgál alapot a személyiségünk feltérképezésére.Ha az elmúlt évek adatbotrányai mást nem is, azt biztos megtanították a felhasználóknak, hogy a nagy cégek irtózatos információmennyiséget birtokolnak. Ez akkor válhat igazán ijesztővé, ha az adatok rossz kezekbe kerülnek: elég a Facebook Cambridge Analytica-botrányára gondolni.

Európa tavaly üdvös változást jelentett be az új uniós adatvédelmi rendelet képében (GDPR), és bár sokak hátán feláll a szőr a betűmozaikot látva, egy meglehetősen jó dologról van szó, ezt a Google múlt heti bírsága kapcsán is részleteztük. A GDPR egyik legalapvetőbb elvárása, hogy a cégeknek az európai felhasználók tájékozott beleegyezésére van szüksége az adatgyűjtéshez.

Ez fontosabb dolog, mint gondolnánk, mert az interneten szinte minden oldal adatokat gyűjt rólunk, anélkül, hogy ezt egyáltalán észrevennénk. A sütiknek és egyéb trackereknek köszönhetően a cégek tudják, mit nézünk, mire keresünk, mi érdekel minket, és ez az adathalmaz gyakran olyan komplett profillá áll össze, amit el se tudunk képzelni.

A rendelet részét képezi a begyűjtött adatokhoz történő hozzáférési jog is, ami azt takarja, hogy amennyiben kérjük, akkor a cégeknek kötelező kiadnia, hogy milyen személyes adataink vannak a birtokában. Ezeket érthető, olvasható módon kell átnyújtaniuk, elegendő háttérinformációval az értelmezésükhöz, széles körben használt elektronikus formátumban. Az elképzelés lényege, hogy a felhasználó ezek tudatában megfontoltabb döntéseket hozhassanak arról, hogy mit is kívánnak megosztani, mihez adnak hozzáférést egy-egy szolgáltatásnak.

Nem nagy ördöngősség

Az olyan internetes óriáscégek esetében, mint a Facebook, a Google, az Apple vagy az Amazon, mindenkinek lehetősége van arra, hogy a cégek online felületéről letöltse a személyes adatait tartalmazó fájlokat – az igényléséhez nem kell kitölteni semmiféle papírt vagy kérvényt. A művelet pár óra alatt lezavarható, csak akkor kell több napot várni, ha súlyos gigabájtok tartanak felénk, de ez a ritkábbik eset.

Az én Facebooktól és Google-től lekért adataim összesen 13 GB-ot tettek ki, Apple-fiókom nincs és nem használok Amazont, így ezektől a cégektől nem töltöttem le semmit.

A Facebookon ugyan már 2010 óta mód van rá, hogy letöltsünk egy archívumot a regisztrációnk után keletkezett fájlokról és interakciókról, a GDPR után ez a lehetőség még kiemeltebb helyre került a Beállítások menü alatt: ez a harmadik helyen látható a „A Facebook-adataid” pont. Ide kerültek az adatokkal kapcsolatos dolgok: többek közt tájékoztatást is olvashatunk arról, hogy a Facebook miként kezeli őket, de törölhetjük  fiókunkat is. Adatok letöltéséhez a Hozzáférés az adataidhoz lehetőségre kell böknünk, majd picit várni a csomag összeállítására. Én egy 6,2 gigás fájlt kaptam.

A Google esetében a Google-fiókunkba való bejelentkezés után az Irányítópultot kell keresnünk, ezen a felületen érhetjük el és kezelhetjük a fiókunkhoz fűződő aktivitásokat, többek közt keresési előzményeket, mentett helyeket, könyvjelzőket, YouTube-os előzménylistát, emaileket, névjegyeket, naptár-bejegyzéseket. Ezeket szintén letölthetjük egyetlen csomagban. Az enyém 7 gigabájt lett, amiben benne voltak a Drive-ba feltöltött fájlok is. Aki szereti feltöltögetni a fotóit például a Google Fotókba, annak ez sokkal több lehet. Összesen 49 Google-termékből szipkázódtak ki az adatok, és némileg elgondolkodtatott azzal kapcsolatban, mennyire domináns szereplő is a Google az életemben, ha online szolgáltatásokról van szó.Az Apple is elérhetővé tette tavaly májusban saját eszközét új Adatok és adatvédelem weboldalán, ahonnan lekérhetők az App Store, iTunes aktivitások, az egész Apple ID-fiók tartalma, vásárlási előzmények, AppleCard support napló, hívásnapló, iMessage metaadatok. Mivel nem vagyok Apple-felhasználó, ezért ezzel a lehetőséggel nem éltem, de aki kíváncsi, kattintson erre a linkre.Meglepő, de a Facebook most odatette magát

Ironikus, de a Facebook most valamit teljesen jól csinált, és átfogó csomagot nyújt át. Eleve mindent érthetően felcímkézve mutat egy index fájlon belül, külön kategóriákban. Igaz, webes felületen is megnézhetünk mindent letöltés nélkül, ami azért célszerű, mert így akár törölhetünk is nekünk nem tetsző dolgokat, nem kell például visszagörgetni a falunkra az ősidőkbe.

Ha rászánjuk az időt, akkor egészen ijesztő egy helyen látni minden régi beszélgetést (a csetablakban elküldött fotókat, matricákat, gifeket is megnézhetjük külön mappákban, lementve) kommentet, fotót, hogy ki mikor bökött meg minket a pre-Tinder korszakban, kivel voltunk kapcsolatban, milyen eseményeken vettünk részt. Köztük olyan beszélgetéseket is találunk, amiket évekkel ezelőtt folytattunk, és azóta már talán töröltünk is a levelesládánkból.

Ezek mellett minden egyes, életünkben kiszórt lájk listázva van,

és az is, hogy a hirdetők milyen érdeklődési köreinkre céloznak, milyen hirdetésekre reagáltunk, a különféle csoportokban mikhez szóltunk hozzá, hol és milyen eszközről jelentkeztünk be.

A hirdetési kategóriáim érdekesek voltak, mert az „autók” nem érdekelnek, a „Csavarvonalról” nem tudom mi, de volt közte DNS-szekvenálás, Dániel próféta, Győri ETO FC (nem kedvelem a sportot) és a Jégvarázsmese is – utóbbit még sose láttam. Aki engedélyt adott a Facebooknak az eszközén a névjegyeihez, az a mobilos híváslistájáról és az SMS-eiről is kap információkat, többek közt, hogy melyik hívás mettől-meddig tartott, volt-e bejövő vagy nem fogadott hívása.

A Facebooknál felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet azokkal az ún. „shadow profile”-okkal, amiket azokról építenek, akik nincsenek fenn a közösségi oldalon. A cég webes felületén olvasható válasza az adatok kikérésével kapcsolatban erre az esetre: „Ha nincs fiókod, de úgy gondolod, hogy a Facebook tárol rólad információkat, kapcsolatba léphetsz velünk, hogy kérj egy példányt ezekből az információkból.”

 

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

 

A fotó illusztráció

írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: boldoguljerden@gmail.com

Követed már a Boldogulj Érden oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljerden.blog.hu/api/trackback/id/tr4114610738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása