ÉRD ÉS KÖRNYÉKÉNEK EGYIK NAGY KÉRDÉSE: Miért nincs bicikliút a főváros és Érd között?
2020. május 27. írta: Smitt Róbert Író

ÉRD ÉS KÖRNYÉKÉNEK EGYIK NAGY KÉRDÉSE: Miért nincs bicikliút a főváros és Érd között?

bicikliut.jpg

Bizonyára mindenkit érdekel a kérdés, miért nincs kerékpárút Budapest és Érd között, mikor turisztikai térképeken meg szerepel.

Az Eurovelo 6 európai turisztikai célú kerékpáros útvonal térképén létezik a bicikliút, méghozzá végig a Duna-parton. De akkor hová lesz mégis a nagytétényi kastély vonalában? Az Érdi Újság sorra vette, mi akadályozza már hosszú évek óta, hogy megszülessen a Budapestet Érddel összekötő kerékpárút.

Hiszen csak pár száz méterre van a gát Érd határában, ahonnan egészen a bezárt termálfürdőig paradicsomi út vezet. 

Pedig már 2012-ben megszületett az EV6 teljes magyarországi szakaszára egy döntéselőkészítő tanulmány. Majd lett európai uniós pénz is a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Programból. Amikor a tervezés megkezdődött, a pályázat különös feltétele az volt, hogy a város kerékpáros hálózati tervet készítsen, amely bevezeti a turistát a főbb nevezetességekhez. Ez a város „önrésze”. Amikor 2015-ben Orbán Viktor a Modern Városok Program road show-ján Érdre is ellátogatott, külön megemlítette az európai kerékpárutat is, mint amit személy szerint nagyon fontosnak tart. A beruházás tehát lendületet kapott, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) elkészítette a nyomvonalat, elindult az engedélyeztetés. A kerékpáros térképek tervezői pedig – valahol egy távoli galaxisban – behúzták a nyomvonalat, kipipálva az EV 6 érdi szakaszát, mintha az már meglenne. De nincs-teszi hozzá a cikk írója.

Amikor az Eurovelo egy másik szakaszán, a Szentendrét és Szigetmonostort összekötő kerékpáros híd megépítése nemrég köddé válni látszott, ismét új lendületet kapott a Budapest-Érd szakasz megépítése. Az egyik nyomvonalvariáns szerint ugyanis ide is kéne egy híd, a Százhalombatta-Érd közötti agyagos partfal tövében, méghozzá párhuzamosan a folyóval. Kapott ez a terv hideget-meleget a sajtóban 2016-ban, de attól még megmaradt hivatalos nyomvonalnak. A projekt előkészítése során azonban a NIF azzal szembesült, hogy Budapest és Érd határában már semmi sem úgy van, ahogyan a megépítéshez lennie kellene. A nyomvonal tervének engedélyei lejártak, és mivel a területet közben a 6-os út vonaláig feltöltötték, Nagytétény új főépítésze egy rövid szakaszon új nyomvonalat javasol, amit újra kellene terveztetni. A NIF térképén az útvonal nyílegyenesen halad a hárosi Duna-parton, majd közelít a 6-os úthoz, egy rövid szakaszon szorosan mellette fut, aztán az autóút elkanyarodik jobbra, a kerékpárút pedig balra, és rácsatlakozik az érdi árvízvédelmi töltésre. Onnan már – egy rövid bevezető szakaszt leszámítva – a kerékpárút aszfaltozottan rendelkezésre áll, jó pár éve használják is az érdiek.

Ahhoz, hogy valamennyire is értsük, mi történik, foglalkozni kell kicsit a területtel. Nagytétény igencsak magán hordozza a fővárosi külterületek minden nyűgét. A Metallochemia veszélyes hulladéka miatti talajcseréről például mindenki olvashatott. Az már kisebb port vert fel, hogy az M0-ás lehajtójánál kezdődő hárosi Duna-telep után egészen a Kastélypark utca vonaláig a főváros egyik fő kommunális hulladéklerakója működött az 1970-es évek végéig. Gazdája jelenleg egy - időnként átalakuló - ingatlanfejlesztő cég (most: 3E International Kft.). A Zöld Jövő Egyesület sokat tett Nagytétény környezeti értékeinek védelméért. Elnökét, Mészáros Pétert, aki a BME Közlekedésmérnöki Karának oktatója, illetve a Magyar Közlekedési Klub elnöke is, arról kérdezték, miért ennyire problémás kerékpárutat építeni az egykori hulladéklerakó mentén. A környezeti és közlekedési ügyekben egyaránt jártas szakértő szerint a készülő EV6-os kerékpárútnak ez a rövid szakasza mind gazdasági, mind környezetvédelmi szempontból igen érzékeny terület.

„Környezetileg azért, mert a Kastélypark alatti Duna-réttől lefelé közvetlenül a parton szinte természetközeli állapotban van az ártéri erdő, egészen a nagytétényi feltöltött szakaszig, ahol a hullámtér megszüntetése sajnálatos sebhelyet ütött. Ide, a tétényi Vasút utca vonalától Érd felé, a 90-es években egy Ro-Ro kikötőt terveztek. (A roll on-roll off rendszerű közúti-vízi kombinált szállítás lényege, hogy a közúti járművek a kiépített rakodókon fel-, a végponton pedig legördülnek a vízi járművek rakfelületére.) Jó 20-25 éve elkezdték feltölteni itt a hullámteret, és azóta rettenetesen néz ki. A hirdetmények szerint itt valakik építőanyagot árusítanak, tehát ez a rész is magántulajdon, nemcsak a volt hulladéklerakó. A Kastélypark utcától a Campona utcáig a 6-os úthoz közeli területek - a Duna-rét is - a CBS Ingatlanfejlesztő Zrt. tulajdona. Lefelé a partközeli ártéri erdők, vizes területek viszont állami, illetve önkormányzati hatáskörben vannak, ezek a fővárostalán legértékesebb Duna-parti zónái. Egyesületünk elkészítette a partszakasz növény- és állatvilágának felmérését, és javasolta helyi védelem alá helyezését. Ezek a területek mai állapotukban is alkalmasak rekreációra, sétára, kerékpározásra, a természettel, a Dunával való ismerkedésre.” A nagytétényi Duna-part –elvileg – védett, része a kiemelt jelentőségű természetmegőrzési területként jóváhagyott „Duna és ártere” Natura 2000 területnek. (A Natura 2000 hálózat Európa legértékesebb természeti területeinek többé-kevésbé összefüggő láncolata.) A Duna-part mindemellett a Nemzeti Ökológiai Hálózatban az ökológiai folyosó övezetébe esik. A tétényiek Duna-rétnek nevezik azt a gyepet, amely a kastély magasságában, a 6-os út és a Duna között terül el, egészen a Vasút utcai feltöltésig, ezt a kaszálórétet ugyanis a nagyobb áradások rendszeresen elöntik.

A Dunateleptől Érd határáig tehát egyfelől védett természeti értékek találhatók, közvetlenül mellettük pedig fehér foltok, hátterükben az ország legjelentősebb ingatlanfejlesztői. A sóder- és építőanyag telep Érd határához közel, amely a közelmúltban egészen az árvízvédelmi töltésnek számító 6-os út vonaláig feltöltötte magát, az ország egyik legjelentősebb ingatlanbefektető cégének (CBS Property Zrt.) a területe. A CBS-nek Érden és Tárnokon is jelentős érdekeltségei vannak, többek között a Fundoklia-völgy alatt, a tárnoki tó környékén, illetve az Elvira major mellett.

Nem titok, hogy a volt hulladéklerakó területével mi a terve a befektetőnek: Duna Spirit, Duna Park II., majd Danubius Park néven egy luxus lakópark és városközpont káprázatos látványterveit lehet megtalálni az interneten. Ennek kiszolgálására létesítették itt az egyébként kevesek által használt Kastélypark vasúti megállót. Egyetlen oka van annak, hogy nem épült még meg ez a lakópark, az, hogy a terület befektetői szempontú előnyei mellé egy tetemes hátrány is társul: a múltban felhalmozott hulladéktömeg feldolgozása. Ez irgalmatlanul költséges, vélhetően ezért adta el az önkormányzat a területet. A Zöld Jövő Egyesület becslése szerint a feladatnak nagyjából a harmada van készen, szerintük azonban újabb, illegálisan odahordott építési törmelékkupacok is keletkeznek, talán ezzel összefüggésben kerülhettek oda nemrég az útzáró betontömbök.

Kérdés, hogy a természet védelme vagy valamely gazdasági érdek akadályozza-e, hogy itt kerékpárút létesüljön? Ez ügyben az újság szerette volna volna kikérni a nagytétényi önkormányzat főépítészének véleményét, ő azonban egyelőre nem reagált a megkeresésükre.

A cikket teljes terjedelmében itt olvashatod.

Fotó: érdmost

Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük!

Írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit a boldoguljerden@gmail.com címre. Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Érden Facebook csoportba, vagy kövesd a Boldogulj Érden oldalunkat Facebookon.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljerden.blog.hu/api/trackback/id/tr4315719588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása