MEG KELL GYÓGYÍTANI AZ ÉRDI EGÉSZSÉGÜGYET IS: Négy ellentmondás, amiről senki nem beszél
2019. augusztus 26. írta: Smitt Róbert Író

MEG KELL GYÓGYÍTANI AZ ÉRDI EGÉSZSÉGÜGYET IS: Négy ellentmondás, amiről senki nem beszél

egeszsegugy.jpg

Az egészségüggyel kapcsolatban sok az elhallgatott ellentmondás, vegyünk négyet ezek közül.

1 Miért kell sok műtétre várni, ha üres 14 ezer kórházi ágy? 

A tények: a kórházi ágyak 34 százaléka üresen áll, részint finanszírozási okokból: mert nincs pénz a beavatkozások elvégzésére.  

A magánegészségügy fejlődése éppen erre az ellentmondásra épül. A várakozás miatt mennek a betegek hozzájuk, inkább fizetnek, csak gyorsan sorra kerüljenek. Ugyanakkor a privátrendelők és klinikák személyzetének zömét is az állam orvosai és nővérei adják. Egy kiszivárgott – de félreértett – tavaly év végi törvényjavaslat első verziója ezt úgy oldotta volna fel, hogy a közkórházakban megengedte volna a fizetős részlegek nyitását, tehát a közkórházak „felesleges” – értsd: az állam által nem finanszírozott – kapacitásának piaci értékesítését. Végül a kormánytól szokatlan módon az egész – eléggé dodonai megfogalmazású – részt kihagyták a beterjesztett javaslatból, megijedve a miatta támadt vitától. A probléma azonban ettől még nem szűnt meg, hiszen a beteg orvost, az orvos meg beteget keres – egymásra is találnak a magánegészségügyben.

2 A hírekben azt halljuk, dőlnek a milliárdok az egészségügybe, miért mindennapos mégis a hiány? 

A tények: a 2019-es költségvetésben 16 milliárd forinttal kevesebb szerepel az intézmények működtetésére, mint a tavalyiban.

Kásler Miklós miniszter decemberben jelentette be a parlamentben, hogy meg abban az évben 55 milliárdot adnak kórházi adósságrendezésre, két éven belül pedig csaknem duplájára emelik az orvosbéreket. A kérdés csak az, ha évek óta 30-50 milliárdot öntenek év végén az intézményekbe, miért hiányzik még mindig sok helyen a szappan és a toalettpapír a mosdókból, a kézfertőtlenítő a bejárat mellől, miért kell bevinni egyes helyekre a gyógyszert és négy a fővárosi traumatológiai ügyelet közül egyet átmenetileg leállítani, mert elfogynak az orvosok? Hogyan lehet pénzhiány a pénzhegyek közepette? Úgy, hogy egyáltalán nincsenek pénzhegyek.

A hírekben szereplő és az egészségügybe dőlő milliárdok nagyrészt „úgy „keletkeznek”, hogy a következő évi költségvetést az előző évi tényszámok alá tervezik. A kórházak ezért év közben rendre eladósodnak, nem tudják kifizetni a számlákat, év végén – a működőképesség határán – kisegítik őket.

Nagyjából visszapótolják azt, amit a költségvetési törvény elfogadásakor kihagynak.

3 Hogyan nőhettek jelentősen a bérek, ha közben az egészségügy GDP-részesedése csökken? 

A tények: a költségvetésen belül kevesebbet hagytak a kórházak, rendelők működtetésére.

A politika nem tisztán játszott, a valóságban nem biztosított elég forrást a béremelésekre, annak egy részét a betegek ellátására fordítandó keretből kellett átcsoportosítani. Trükkösen csinálták, de nem nehéz megérteni, hogyan. A gyógyításra fordítható összeg ugyanis két részből áll: egyrészt az orvosok, nővérek, portások (stb.) béréből és ennek járulékaiból, másrészt a mindennapi működéshez szükséges villany, fűtés, kézfertőtlenítő, orvosi kesztyű, műtéti cérna, gyógyszer, műtéti protézisek, vér (stb.) árából. (Hivatalosan az elsőt személyi jellegű kiadásoknak, a második csoportot pedig dologi kiadásoknak hívják.) A költségvetési törvény minden évben megjelöli, hogy az egészségügyi intézmények mennyit fordítanak az egyikre és a másikra. 

2012-ben 53 százalék volt a dologi kiadások aránya. A kritikus 50 százalék alá 2014-ben esett be a mutató, 40 százalék alá 2018-ban, idén már 39 százalék alá is becsúszott.  Hét éve 100 forintból 53-at fordíthattak a beteg által közvetlenül érzékelhető kiadásokra, ma 39-et.

A biztosítottak ezért érezhetik úgy, hogy a hiány jellemzi a kórházakat. 

4 Hogyan lehet erős az állami egészségügy, ha gyengék a vezetői? 

A tények: 2018 óta a harmadik államtitkárt és tisztifőorvost fogyasztja a politika. 

A kormány erős állami egészségügyet akar létrehozni, de annak szereplőit súlytalanná teszi. 2018 óta a harmadik egészségügyi államtitkár van hivatalban, az utóbbi években megszüntették az egészségbiztosító önállóságát, a hatóságokat  (tisztiorvosi szolgálat, gyógyszerhatóság) meggyengítették. Visszafogták a kórházigazgatók jogköreit, hogy gyengítsék érdekérvényesítő képességüket. Ez olyan jól sikerült, hogy ugyan van állami egészségügyünk, de azt, hogy holnap 13 óra 30 perckor egy közalkalmazott orvos hol lesz, jó eséllyel nem a saját főnöke, hanem egy magánklinika határozza meg. Legalábbis, ha a kórházigazgató nem akarja megkockáztatni, hogy a dolgozója azonnal felálljon – esetleg hat másik kollégával együtt. 

(válasz)

 

A fotó illusztráció

Itt léphetsz be a Boldogulj Érden Facebook csoportba, vagy írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: a boldoguljerden@gmail.com címre.

Követed már a Boldogulj Érden oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljerden.blog.hu/api/trackback/id/tr6915025384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása