NETEN RENDELŐ ÉRDIEKNEK: ha kínai, vagy amerikai a Jézuskátok, ezek a szabályok!
2020. október 04. írta: BoldogÉ

NETEN RENDELŐ ÉRDIEKNEK: ha kínai, vagy amerikai a Jézuskátok, ezek a szabályok!

futar_netes_rendeles-stockphoto.jpg

Ugyan még csak október eleje van, és két és fél hónap múlva lesz az év fő, ajándékozási eseménye, de érdemes az elkövetkező időszak netes rendelései miatt áttanulmányozni az erre vonatkozó szabályokat, főleg, ami a külföldi vásárlásokat illeti.

Az egyébként is pörgős időszakot a koronavírus-járvány alaposan megbolygatja, ezért most még inkább szükséges, hogy időben rendeljen, aki külföldről, különösen az Európai Unión kívülről szeretne karácsonyi ajándékot vásárolni. Nézzük a NAV és a Magyar Posta közös tájékoztatóját.

A mielőbbi kézbesítéshez a pontos cím mellett javasolt a telefonszám és az e-mail-cím megadása is. 

Jelentősen megnőtt az igény az online vásárlásokra idén a tavaszi veszélyhelyzeti időszakban, ezzel párhuzamosan a postai szállítási útvonalak időszakos akadályozottsága miatt kiszámíthatatlanná vált az Európai Unión kívülről érkező árutartalmú küldemények szállítási ideje, az első félévben mintegy negyedével csökkent a nemzetközi bejövő árutartalmú küldemények volumene az előző évhez képest. Ez azóta sem változott arányait tekintve.

A legtöbb külföldről rendelt termék továbbra is Kínából származik, és ezek többsége közönséges levélküldeményként érkezik Magyarországra. A közönséges levélküldeményt a szabályok szerint postaládába kézbesíti a Posta. Ezek az árutartalmú levelek sok esetben méretük és alakjuk miatt - mivel 5 centiméternél vastagabbak - nem férnek bele a postaládába, emiatt korábban papíralapú értesítést kaptak a címzettek, hogy postán vehető át a küldemény. 

Egy idén bevezetett fejlesztésnek köszönhetően a papíralapú értesítés helyett SMS-ben vagy e-mailben értesíti a Posta a címzettet, amennyiben a címiraton szerepel a telefonszáma vagy az e-mail-címe.  A postákon az SMS vagy email felmutatásával vehető át a küldemény. Amennyiben ingyenes szállítással rendelnek terméket, javasoljuk, hogy a pontos cím mellett a telefonszámot vagy az email címet is adják meg.

A nemzetközi könyvelt (ajánlott) kategóriába tartozó küldeményeket változatlanul háznál kézbesíti a Magyar Posta és sikertelen kézbesítés esetén papíralapú értesítést hagy hátra a kézbesítő a címzett levélszekrényében. 

A koronavírus miatt a Posta a veszélyhelyzet megszűnése után is megtartotta az érintésmentes kézbesítési módot, így a személyes átvételt igénylő küldeményeknél nincs szükség aláírásra, elég, ha személyazonosító okmányának számát bediktálja az ügyfél a kézbesítőnek.

A külföldről érkező árut tartalmazó küldemény leggyakoribb kiindulási pontja Kína, innen rendelnek a legtöbben, ezt követi az Amerikai Egyesült Államok, Szingapúr, Japán, Malajzia, Dél-Korea és Hongkong. Ezekből az országokból érkező küldeményeket vámkezelni kell.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly 83 ezerszer vámkezelt Európai Unión (EU) kívüli országból feladott postai csomagokat, ez a szám idén már most eléri az 57 ezret.  A csomagok leggyakrabban étrend-kiegészítőt, ruházati termékeket, kozmetikumot, elektronikai kiegészítőket, kerékpár és motorkerékpár alkatrészeket, egészségügyi védőeszközöket, maszkokat, gumikesztyűket, a levegő fertőtlenítésére alkalmas ózongenerátorokat tartalmaztak. Gyakori, hogy az emberek engedély nélkül, elővigyázatlanul rendelnek meg ismeretlen eredetű és összetételű gyógyszereket, melyeket – a szakhatóság véleménye alapján – le kell foglalni, vagy vissza kell küldeni külföldre.

Hasznos tudnivalók:

 

  • A csomag szállítási idejét mindig a webáruház határozza meg (a logisztikai partnerrel, partnerekkel kötött szerződése alapján), ezért ezt érdemes figyelembe venni a rendeléskor.
  • A szállítási idő leginkább attól függ, honnan rendelik: a karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet, ezt az időtartamot tágíthatja az útvonalak járvány miatti akadályozottsága. Az EU-ból jellemzően 1-2 hét a szállítási idő.
  • A Magyar Posta a kézbesítési időtartamáért felelős, amely küldemények átvételétől a kézbesítésig terjed. Ez jellemzően a vámkezelést követő 1-2 nap.
  • Segíti a sikeres kézbesítést, ha pontos a szállítási cím: például, ha munkahelyre kérik a csomagot, akkor a megrendelő neve mellett a cég nevét is fel kell tüntetni.
  • Javasolt, hogy a címzett adja meg telefonos és e-mailes elérhetőségét is, hogy akár a vámkezelés, akár a gyorsabb átvétel miatt értesíteni lehessen.
  • Ha egy küldemény az Európai Unión kívülről érkezik, azt vámkezelni kell. A csomagon szerepelnie kell az áru pontos megnevezésének és a megrendeléskor kifizetett összegnek.
  • A külföldi megrendelés esetén javasolt többletszolgáltatásként nyomkövetést is kérni, így az ügyfél naprakész tájékoztatást kap küldeménye várható érkezéséről. Ha megrendeléskor ingyenes szállítást választják, annak útját nem lehet nyomon követni, a csomag érkezése kevésbé kiszámítható.

 

A vámeljárás menete

 

  • A vámkezelés akkor végezhető el, ha a beérkezett küldeményen az árumegnevezés egyértelműen szerepel, ismert a valós értéke és a címzettje.
  • A vámkiszabás alapja a küldemény igazolt külföldi vételára (az eladónak ténylegesen fizetett összeg) és a vevő által fizetett szállítási díj összege.
  • Ha a küldemény összértéke a 22 eurót meghaladja, akkor vám-árunyilatkozatot kell benyújtani. Ebben az esetben a Magyar Posta felveszi a kapcsolatot a címzettel, akinek nyilatkoznia kell, hogy ad-e vámkezelési megbízást a postának, ebben az esetben meg kell küldeni az áru értékét alátámasztó okmányokat.
  • A vámkezeléskor a bejelentett vámérték alátámasztására az alábbi dokumentumokat kérheti be a NAV:
  • számla és/vagy
  • paypal-igazolás és/vagy
  • rendelés visszaigazolása (pl.: eBay) és/vagy
  • a megrendeléshez kapcsolódó weboldal linkjét.
  • Ajándékküldemény (magánszemélytől magánszemélynek térítésmentesen) esetén szükséges:
  • az ajándékozás tényét igazolni (szállítás körülményei, ajándékozó levél stb),
  • a feladó és címzett adatai (név és cím),
  • a küldemény postai azonosítószáma, pontos tartalma, értéke, mennyisége.
  • Ha az ügyfél a vámeljáráshoz szükséges valamennyi – a valós adatokat tartalmazó – okmányt, a küldemény érkezése előtt vagy közvetlenül utána megküldi a Postának (postaimport@posta.hu), akkor a NAV a Posta által benyújtott vámkezelési indítványt átlagosan 23 perc alatt feldolgozza.

 

Az interneten cégtől (webáruházból) megrendelt és az EU-n kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámmentesek, de áfakötelesek, 150 euró fölött pedig áfát és vámot is kell fizetni.

Ha EU-n kívüli magánszemély csomagot küld magyar magánszemélynek, akkor 45 euróig nem kell vámot és adót fizetni. 150 euróig vámmentes, de áfaköteles, 150 és 700 euró között 2,5 százalék vámot és áfát, e fölött pedig az áfa mellett már a vámtarifa szerinti vámot kell megfizetni.

Számos termék behozatalához egyedi engedély, igazolás kell, így például a gyógyszerek vagy a nemzetközileg védett növényekből, állatokból készült termékek behozatalához is.

Bizonyos termékek behozatala azonban egyáltalán nem megengedett, így például a szellemi tulajdonjogot sértő (hamis) termékek és a kábítószerek behozatala is tilos!

Az internetes vásárlással kapcsolatban részletes tájékoztatót talál még a NAV megfelelő oldalán.

 

Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük! 

Írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit a boldoguljerden@gmail.com címre. Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Érden Facebook csoportba, vagy kövesd a Boldogulj Érden oldalunkat Facebookon

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljerden.blog.hu/api/trackback/id/tr7316226832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása