Go Trabi go! Videón, versben és képeken a ma 60 éves szocialista kultikus autónk: a Trabant! Érden hány embernek volt ilyen kocsija anno?
2017. november 07. írta: BoldogÉ

Go Trabi go! Videón, versben és képeken a ma 60 éves szocialista kultikus autónk: a Trabant! Érden hány embernek volt ilyen kocsija anno?

trabant_grafitti-berlin_wall.jpg

Mindenkinek vannak ilyen-olyan élményei a Trabanttal kapcsoltban, aki élt már a rendszerváltás előtt.

Vannak sokan, akik éveket vártak első Trabantjukra. Jelen sorok írója még látott Rally-Trabantot is, ahogy repesztett feltuningolva, mint állat az erdei pályán. Ez a kis autó hamar szimbólummá vált. Írtak róla dalt:

Elnevezte magát róla egy legendás undeground együttes is.

Sőt még egy Petőfi vers átköltésébe is bekerült, amelynek címe: Megy Béla bá. A verset a cikk alján olvashatják.

Az első Trabant 1957. november 7-én gurult le a futószalagról, a legelterjedtebb autó volt Kelet-Németországban, és a többi szocialista országba is exportáltak belőle.

A Trabant volt az első jármű a Német Demokratikus Köztársaságból, ami a keleti közlekedés szimbólumává vált. Régebbi kiadású autós szakkönyvek még törpeautónak nevezték, hiszen – egyes tévhitek szerint – eredetileg nem is kocsinak készült, hanem fedett motornak.

regi_trabi-2.jpg

A DKW volt a neve annak a német autógyárnak, amelyik kifejlesztette az F8-at, ami később minden keletnémet családi autónak őstípusává vált. A Zwickauba települt AWZ – Automobilwerk Zwickau – gyár folytatta az F8 gyártását, aminek továbbfejlesztéséből született meg a szovjetek fennhatósága alatt a második világháború után az F9. 1953-ban az F9 gyártása Eisenachba költözött, ahol az EMW, később pedig a Wartburg készült. Zwickauban az F8-ból a P70-es modellt fejlesztették ki, aminek elnevezésében a P (personenkraftwagen) a személyautó jelleget, a 70 pedig a 700 cm³-hez közelítő 690 cm³-es motort jelölte. Ez volt az első német autó, amelyik műanyagborítású (duroplaszt) karosszériával készült. 1955-ben mutatták be, vízhűtéses kétütemű motorja a régi kéthengeres F8-aséval szinte megegyezett, 22 lóerőt teljesített. A kocsi 820 kg-ot nyomott, 90 km/h végsebességre volt képes, és nem kevesebb, mint egy perc alatt gyorsult fel 90 km/h sebességre. Ezek a menetteljesítmények már abban az időben is nagyon elavultnak számítottak, az anyaghiánnyal küzdő NDK-ban viszont egyelőre nem látszott más lehetőség arra, hogy olcsón előállítható személyautóhoz juttathassák az embereket.

trabant_3.JPG

Az első szérián (P50, 1957-1959) még nem volt oldalcsík, egyszínű volt a fényezés, a dísztárcsák pedig virágsziromszerűek. Az AWZ, majd Sachsenring-logós orrjelvény magában hordja a motorháztető felnyitását segítő fület, később bemélyedést. Motorja 500 cm³-es, amely 18 lóerőt ad le. 1964-ig 132 000 db-ot adtak el belőle, amikor a P601 átvette a helyét. 1958-ban az autó oldalán lévő díszléc átalakult, ezentúl ívesen lekanyarodott az autó hátulja felé haladva, és a kocsi fényezése is kétszínű lett. A kormányküllők is íveltté váltak, és az üléstámlát billenthetővé alakították. 1959-től forgalomba került az új a típusjelzés, ezentúl Trabant 500 névvel.

trabi_kombi-4.jpg

1960-ban jelent meg az első kombi, 1962-ben pedig a már ismert karosszériát mutatták be 600-as motorral, 100 km/h végsebességgel. Ekkor már egyenes küllős kormánykerék, kettős egyenes díszléc jellemezte az autót. A fehér autókon szürke, piros, kék, okker vagy zöld volt a díszcsík. A hátsó lámpa alsó részét Magyarországon belülről bíbor burkolattal látták el. A kétüteműek utolsó típusa a P601-es volt, amit 1963-tól készítettek.

Lackfi János Petőfi Megy a juhász a szamáron című versének átköltése:

MEGY BÉLA BÁ

Megy Béla bá Trabanton,

Nyakában a lába,

Kétréthajtva fér szegény

Be a kocsijába.

Épp kerítést hegesztett,

Legyen szépen rendbe,

Mikor szól a telefon,

S a főorvos benne.

Pedig úgy volt, már haza

Hozhatja a nénit,

Megszerelve antenna,

Tévét együtt nézik.

Késő bánat, Trabantra

Csap rá az együgyű,

Fényszóró-fémkarika

Gurul, mint jegygyűrű.

Forrás: Wikipédia, Facebook

Címlapfotó, kép: Wikipédia, autosblog.hu

írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: boldoguljerden@gmail.com

Követed már a Boldogulj Érden oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljerden.blog.hu/api/trackback/id/tr1813200211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása