LESZ KÖLTSÉGE A HOLNAPI BANKI VÁLTOZÁSNAK? Kisokos érdi bankszámla tulajdonosoknak
2020. március 01. írta: BoldogÉ

LESZ KÖLTSÉGE A HOLNAPI BANKI VÁLTOZÁSNAK? Kisokos érdi bankszámla tulajdonosoknak

erste-bank.jpg

Most már tényleg nincs visszaút, holnap, azaz március 2-án elindul az azonnali fizetési rendszer (AFR), amivel új időszámítás kezdődik a hazai bankrendszer számára. 

Tegnap írtunk róla nagyvonalakban, mi is ez a rendszer, a Bank360 portál utánajárt, hogy mire számíthat a lakosság ennek bevezetésével, milyen esetleges költségekkel fog járni.

Az AFR-ről érdemes tudni, hogy egy közel négy éves fejlesztés eredménye, mely az egész hazai bankrendszertől jelentős átalakítást követelt meg, elsősorban informatikai területen. 

Az AFR bevezetése több szakaszban történik, a holnapi indulás után pl a kötegelt utalások indítására szeptember 1-je után lesz lehetőség, ezenkívül további fejlesztések fognak elindulni a következő 2-3 évben is. 

Az azonnali fizetési rendszer egyelőre a belföldi, eseti, elektronikus forint utalásokra vonatkozik, és csak 10 millió forintos összeghatárig. Az azonnaliság nem vonatkozik március 2-tól a következőkre:

  • papír alapú utalás,
  • 10 millió forintnál magasabb összeg utalása,
  • nem aznapi teljesítéssel benyújtott utalás,
  • rendszeres átutalások,
  • csoportos átutalások,
  • hatósági átutalási megbízás és az átutalási végzés,
  • deviza átutalások, nemzetközi forint átutalások.

Nem vonatkozik az AFR az állami intézmények által indított kötegelt és csoportos fizetési megbízásokra sem - tehát például a csoportos bérkifizetések, a nyugdíj vagy a családi pótlék utalására sem; ezek a tranzakciók a jelenlegi rendszer alapján fognak tovább működni. Az MNB tájékoztatása szerint a Magyar Államkincstár egyelőre csak befogadó félként vezeti be az AFR-t, küldőként nem.

Itt jön a képbe a számlához kapcsolt ún. másodlagos azonosító, ami lehet egy e-mail cím, mobil telefonszám, adószám a vállalkozásoknál vagy az adóazonosító jel a magánszemélyeknél.  

A másodlagos azonosító beállítása nem automatikus, még akkor sem, ha a bank egyébként minden adatot ismer - így ha szeretnénk hozzákapcsolni valamelyik azonosítót a számlánkhoz, akkor azt a számlavezető banknál jeleznünk kell. 

Fontos teendőink lesznek ezzel kapcsolatosan, hiszen megszűnnek bizonyos auto,matizmusok, ugyanis a bankoknak évente egyszer kötelezően egyeztetniük kell az ügyfelekkel, hogy a megadott azonosító még érvényes-e. Ha nem reagálunk erre, akkor a másodlagos azonosítót törlik.

A Bank360.hu információ szerint a bankszámlához kapcsolt másodlagos azonosító regisztrációja több helyen még csak a fiókban, személyesen intézhető el, illetve, hogy van olyan pénzintézet, ahol ezért a jövőben díjat számolnak fel.

  • Raiffeisen Bank: csak elektronikus formában regisztrálható másodlagos azonosító.
  • CIB Bank: személyes ügyintézésre van szükség a regisztrációhoz. 
  • K&H Bank: mobilszám és e-mail cím regisztrációjára online, az adószám/adóazonosító regisztrációjára online és személyesen is lesz lehetőség.
  • Budapest Bank: március 2-tól egyelőre csak a bankfiókban van lehetőség a másodlagos azonosító regisztrációjára, de dolgoznak rajta, hogy ez a funkció online is elérhető legyen. A Budapest Bank tájékoztatása szerint a másodlagos számlaazonosító regisztrációja és törlése a bevezetést követően 1 évig díjmentes. 
  • UniCredit Bank: a másodlagos azonosító regisztrációja bankfiókban 2000 forint, az eBanking rendszeren keresztül 2020. december 31-ig díjmentes - azután 1000 forintba fog kerülni.
  • Sberbank: a március 2-tól hatályos kondíciós lista szerint a bankfiókban lesz lehetőség a másodlagos azonosító regisztrációjára, módosítására és törlésére.
  • Erste Bank: a mobilszám és az e-mail cím a NetBankon és a MobilBankon keresztül regisztrálható, viszont az adóazonosító jel/adószám megadására csak személyesen, a bankfiókban lesz lehetőség. A netbankos ügyintézés ingyen van, viszont a fióki ügyintézés csak 2020. október 31-ig lesz díjmentes. Ezután 1500 forintot kell fizetni az azonosító rögzítéséért.
  • TakarékBank: a másodlagos azonosító megadására csak bankfiókban van lehetőség. 
  • OTP Bank: a mobilszám és az e-mail cím regisztrációjára másodlagos azonosítóként az internetbankon keresztül van lehetősége a lakossági ügyfeleknek, az adóazonosító jelet pedig személyesen, a bankfiókban lehet regisztrálni. A vállalati ügyfeleknek minden esetben be kell fáradniuk valamelyik fiókba, hogy másodlagos számlaazonosítót rögzítsenek. Az ügyintézés online és személyesen is díjmentes.

Az AFR bevezetése csak a kezdet, ezek után érkeznek olyan banki szolgáltatások, mint a 

  •  a vállalati kötegelt átutalások
  • a rendszeres átutalások
  • az értéknapos átutalások
  • több banknál is elérhetőek lesznek bizonyos kiegészítő szolgáltatások, mint például a fizetési kérelem küldése. 

A tervezett fejlesztések közül a lakosság számára a fizetési kérelem küldése és fogadása, valamint a QR kódos utalás lesz a legszembetűnőbb változás. 

Gyakori kérdések az azonnali fizetési rendszerrel kapcsolatban

Ha egy tranzakció sikertelen, annak több oka is lehet. Ilyenkor nem feltétlenül áll komoly probléma a háttérben, előfordulhat például, hogy csak egy átmeneti kommunikációs zavarról van szó, a küldő vagy a fogadó oldalon. A sikertelen tranzakciókról azonnal értesíteni fog a bank. Ha elsőre nem sikerül egy tranzakció, érdemes újra próbálkozni, viszont ha többszöri próbálkozásra is elutasítja a bank a kérést, akkor érdemes felkeresni az ügyfélszolgálatot.

Milyen veszélyei lehetnek a másodlagos azonosító használatának?

Az adategyeztetésre érdemes fokozott figyelmet fordítani, hiszen előfordulhatnak olyan esetek, amikor a másodlagos azonosító pontatlansága miatt nem jó helyre utalunk, vagy nem jutunk hozzá a pénzünkhöz. Életszerű példa lehet a problémára egy telefonszámcsere: ilyenkor a számunk megszűnik, viszont a telefonszolgáltató később ugyanazt a számsort odaadhatja egy másik felhasználónak, aki ezt a számot regisztrálja a bankban másodlagos azonosítóként. Ebben az esetben annak a felhasználónak a számlájára fogunk tudni utalni, aki megkapta a számot, vagyis aki legutóbb adta meg a számát azonosítóként.

Mi az a 24 órás karbantartási korlát?

Az AFR-re vonatkozó rendelet szerint a bankok egy évben összesen legfeljebb 24 órás karbantartással tervezhetnek, ami jelentősen alulmúlja a jelenlegi óraszámokat. A 24 órás korlát a küldésre vonatkozik, fogadni folyamatosan tudniuk kell a bankoknak az utalásokat, illetve arra is van lehetőség, hogy egyszerre csak egy csatornát érintsen a karbantartás (pl. csak a mobilbankot, ebben az esetben a netbankon keresztül még lehet utalni). Az új rendszer működésével kapcsolatban az MNB a bankoktól proaktív kommunikációt vár az ügyfelek irányába.

 

Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük!

Írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit a boldoguljerden@gmail.com címre. Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Érden Facebook csoportba, vagy kövesd a Boldogulj Érden oldalunkat Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljerden.blog.hu/api/trackback/id/tr3615498490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása