Negyedikes diákjaink jól állnak a szövegértésben a nemzetközi mezőnyben.
2017. december 05. írta: BoldogÉ

Negyedikes diákjaink jól állnak a szövegértésben a nemzetközi mezőnyben.

szovegertes-tantaki-hu.jpg

Megvannak a 2016-os szövegértési felmérés eredményei: javítottak a magyar diákok. Az elmúlt tizenöt év legjobb eredményét érték el a negyedikes magyar diákok az egyik legfontosabb nemzetközi szövegértési felmérésen, a ún. PIRLS-en.

554 pont - ennyi a magyar negyedikesek pontátlaga a 2016-os PIRLS-vizsgálaton, ez pedig sokkal jobb eredmény, mint a 2001-es. Az ötven ország közül Magyarország a 13. helyet szerezte meg.

Mi az a PIRLS-vizsgálat?

A PIRLS-vizsgálat, vagyis a Progress in International Reading Literacy Study 9-10 éves diákok szövegértési képességét méri fel. A vizsgálatot 2001 óta, ötévente bonyolítják el, 2016-ban ötven ország összesen 319 ezer tanulója töltötte ki a tesztet. A vizsgálat része az otthoni olvasási szokások, az olvasás iránti attitűd és az iskolai olvasástanítási gyakorlat feltérképezése is.

A 2016-os PIRLS-vizsgálaton az orosz és a szingapúri diákok érték el a legmagasabb pontszámot, de a hongkongi, az írországi, a finn és a lengyel negyedikesek is kiemelkedő teljesítményt nyújtottak.

Érdekes eredmények

A negyedikes lányok szövegértési készsége egyértelműen jobb, mint a velük egyidős fiúké: ötven vizsgált országból negyvennyolcban jóval magasabb pontszámot értek el a lányok, mint a fiúk, mindössze két országban nincs releváns különbség a két nem között.

Az is kiderült, hogy a szövegértésben jól teljesítő diákoknak az online szövegek olvasása sem okoz gondot, az ePIRLS-felmérés alapján a negyedikesek képesek a megfelelő weboldalakra navigálni, hatékonyan kerestek ki információkat az online forrásokból.

A felmérés ugyanakkor rámutatott néhány szignifikáns különbségre a diákok között, amelyből hármat ragadunk ki.

  1. Akinek vannak otthon könyvei?

A 2016-os PIRLS eredményei alapján igenis számít, vannak-e a diákok otthonában könyvek, digitális eszközök, élvezik-e a szülők az olvasást.

  1. Nem mindegy, ki mikor kezd olvasni

Az eredmények alapján úgy tűnik, egyáltalán nem mindegy, ki mikor ismerkedik meg a betűkkel. A felmérés kimutatta: azok a diákok, akik már az általános iskola elkezdése előtt is részt vettek olyan foglalkozásokon, amely a betűkkel, szövegekkel, könyvekkel ismertette meg őket (természetesen játékos formában), jobban teljesítettek, mint a többi tanuló.

  1. És az sem, hogy szeret-e olvasni

Az olvasás szeretete és a szövegértési készség összekapcsolódik, azok a diákok, akik szeretnek olvasni, a vizsgálaton is jobb eredményeket értek el. Úgyhogy a kötelező olvasmányok mellett érdemes megismertetni a gyerekeket az izgalmas ifjúsági regényekkel, amelyek olvasása közben ráébrednek arra, hogy olvasni élvezet.

(eduline)

címlap: tantaki.hu

 

írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: boldoguljerden@gmail.com

Követed már a Boldogulj Érden oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljerden.blog.hu/api/trackback/id/tr3313438153

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása